Kadernota 2025-2028

menu

Wat is de stand van zaken in 2024?

Hieronder melden we wat goed gaat.

Wat gaat goed?

Een gemeente waar iedereen mee kan doen en de menselijke maat.
We werken aan een uitvoeringsagenda dienstverlening: Plan van aanpak voor stimuleren heldere taal is vastgesteld. Diverse activiteiten inmiddels uitgevoerd. Informatiepunt Digitale Overheid bij bibliotheek operationeel.

Bereikbaarheid gemeente bevorderen.
We werken aan een uitvoeringsagenda dienstverlening: Per 1 september 2023 is er de Nieuwe Buiten Beter app.
Nieuwe website Etten-Leur.nl gerealiseerd.

Werken aan uitvoering dienstverlening en menselijke maat.
We werken aan een uitvoeringsagenda dienstverlening: Het aspect menselijke maat en hostmanship heeft aandacht bij de actielijnen Omgevingswet.

Verbetering digitale dienstverlening.
We werken aan een uitvoeringsagenda dienstverlening: Livechat is operationeel.
Toets digitale toegankelijkheid websites is uitgevoerd.
Fase 1 Dienstenwet: Single Digital Gateway (SDG) afgerond. De SDG geeft burgers en bedrijven makkelijk toegang tot digitale overheidsdienstverlening in de Europese Unie.
Team Jeugd voldoet met ingang van 1 november 2023 definitief aan de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer.
Introductie van de “Vraagwijzer” Sociaal Domein. Mogelijkheid raadplegen is ingevoerd. Het vullen van content is gaande, een deel daarvan moet ook nog van aanbieders zorg komen. Verschillende aanmeldformulieren Sociaal Domein in de website opgenomen. Gezinnen kunnen een digitale aanvraag doen voor jeugdhulp.
Digitaal aanvragen rijbewijs operationeel.

Inzicht in de mensen, ondernemers en instellingen. Er wordt gewerkt aan service- en kwaliteitsnormen dienstverlening.

Hieronder melden we de projecten die aandacht nodig hebben.

Wat heeft aandacht nodig?

Diverse projecten en actielijnen van de uitvoeringsagenda dienstverlening lopen door in 2024 en 2025 of staan in 2024 en 2025 gepland. Plan van aanpak activiteiten hostmanship op korte en middellange termijn volgt in tweede kwartaal 2024.

Voortgang projecten en acties digitale overheid is sterk afhankelijk van landelijk te realiseren randvoorwaarden. Zoals wetgeving en digitale infrastructuur. Zo is bijvoorbeeld de Wet Electronisch Bestuursverkeer een jaar uitgesteld tot half 2024.

De werkgroep indicatoren raadsprogramma bespreekt de indicatoren voor Kadernota en programmabegroting.


Acties uit het college uitvoeringsprogramma voor 2024:

Naam project

Omschrijving

planning:

Inclusieve gemeente en de menselijke maat

We werken eraan dat onze dienstverlening voor iedereen, zowel fysiek als digitaal, toegankelijk is en dat iedereen kan meedoen. In de wijze waarop we onze dienstverlening uitvoeren houden we rekening met de persoonlijke mogelijkheden en behoeften van mensen. We betrekken onze inwoners hierbij.

2024

2025

Bereikbaarheid gemeente bevorderen

We zetten in op moderne communicatiemiddelen om bereikbaarheid van de gemeente meetbaar en voor iedereen toegankelijk te maken. Daarnaast investeren we in het gedrag van onze medewerkers. Afhankelijk van het onderzoek rond communicatie (zie onderzoek behoefte communicatie en bereikbaarheid) nemen we concrete maatregelen.

2024

2025

Werken aan uitvoering dienstverlening en menselijke maat

We investeren in houding en gedrag van onze medewerkers. Hostmanship moet in alle geledingen van de organisatie voelbaar worden. We monitoren voortdurend wat landelijk ontwikkeld en beschikbaar gesteld wordt en sluiten daarbij aan als het onze gemeente voordelen geeft in verbetering van onze dienstverlening.

2024

2025

Verbeteren digitale dienstverlening

Met de rapportage van de onderzoeksopdracht digitale dienstverlening bepalen we de agenda van ontwikkelingen en verbeteracties voor de digitale dienstverlening in de komende vier jaren. We zetten in op het vernieuwen gemeentelijke website www.etten-leur.nl en het verbeteren van de integrale sturing op de online dienstverlening. We doen dit samen met onze inwoners.

2024

2025

Inzicht in de mensen, ondernemers en instellingen

Verkennen hoe we beter (integraal) inzicht kunnen krijgen in de interactie tussen mensen, ondernemers, instellingen en gemeente. Zodat we op basis van dit inzicht de mens, ondernemer of instelling centraal kunnen stellen in onze dienstverlening en onze dienstverlening kunnen ontwikkelen.

2024

2025