Financiële ontwikkelingen
We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we afwijkingen alleen toelichten wanneer ze € 50.000 of hoger zijn. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000.
Posten die politiek relevant zijn lichten we toe.
Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag.
We ronden de bedragen af op € 1.000. Hierdoor kunnen afrondingsverschillen ontstaan.
(bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Actualisatie begroting 2024-2028 | |||||
1. Algemene uitkering meicirculaire 2024 We verwerken de meicirculaire 2024. | 2.117 | 62 | 1.549 | 1.427 | 1.602 |
2. Algemene uitkering decembercirculaire 2023 We verwerken de decembercirculaire 2023. | -216 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Aanpassing CAO 2024 Voor 2024 is een nieuwe CAO vastgesteld voor ons personeel. Deze valt hoger uit dan waarmee we in de begroting rekening hielden. | -102 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Verhoging onroerendezaakbelasting Onze tekorten lopen de komende jaren op. Dat wordt grotendeels veroorzaakt door een korting van het Rijk op het gemeentefonds ter grootte van € 2,3 miljard. Het is onzeker of de Rijksoverheid deze korting ongedaan maakt. We vinden het belangrijk om tijdig maatregelen te nemen. De komende jaren staan ons grote projecten uit het college uitvoeringsprogramma te wachten zoals bijvoorbeeld de bouw van de nieuwe wijk Haansberg, aanpassingen in de infrastructuur, het Groenplan en investeren in maatschappelijke accommodaties. Om geld beschikbaar te hebben voor deze investeringen verhogen we in 2025 de onroerendezaakbelasting met extra 5 % op de normale verhoging. | 0 | 505 | 516 | 527 | 539 |
5. Samenwerking informatievoorziening De deelnemers van ICT WBW werken aan een passende samenwerkingsvorm op het gebied van informatievoorziening en automatisering. Voor de uitvoering stelden we een kwartiermaker aan. De kosten van deze samenwerkingsvorm na 2025 zijn nog niet bekend. | -138 | -130 | 0 | 0 | 0 |
6. Applicatiebeheerder Voor de continuïteit van de nieuwe financiële en diverse andere applicaties is functioneel beheer nodig om bedrijfsrisico's te verminderen. In verband met de bovengenoemde samenwerking informatievoorziening gaat het eerst nog om tijdelijke capaciteit. | 0 | -29 | -87 | 0 | 0 |
7. Medewerker kabinetszaken We zien een toename van kabinets- en representatiewerkzaamheden. Er zijn veel verzoeken om contact met leden van het college. | 0 | -106 | -106 | -106 | -106 |
8. Projectleider In 2022 startten we een proef met 4 project- en procesbegeleiders. De meerwaarde voor onze organisatie is inmiddels bewezen. We vragen 1 fte om de project- en procesbegeleiders voor te zetten. Na 2026 dekken we deze fte uit bestaand budget. De overige 3 fte dekken we al uit bestaande budgetten. | 0 | -93 | -123 | 0 | 0 |
9. Subsidiecoördinator Op dit moment huren we een subsidiecoördinator in. Om een kwaliteitsslag te maken en de risico’s in het subsidieproces te verminderen is omzetting van deze tijdelijke functie naar een structurele functie noodzakelijk. | -36 | -72 | -72 | 0 | 0 |
10. Uitvoeringskosten Zundert (WMO) De begroting brengen we in overeenstemming met de werkelijke uitvoeringskosten Zundert 2023. | 147 | 124 | 102 | 79 | 79 |
11. Etten-Leur op de kaart Etten-Leur heeft veel te bieden en draagt dit op verschillende manieren zo goed mogelijk uit. We missen echter een integrale aanpak als het gaat om het profiel van Etten-Leur, wie zijn we als gemeente en wat hebben we te bieden voor inwoners, ondernemers, instanties en bezoekers. We verzoeken om extra budget in 2024 en 2025 voor het uitwerken van het profiel van Etten-Leur. Dit geld zal onder andere worden besteed aan het inzetten van een extern marketingbureau. | -50 | -25 | 0 | 0 | 0 |
12. Baronie en SRBT samenwerking Sinds 2022 zien we een terugkeer naar een brede regievoering op rijks- en provinciaal niveau als het gaat om keuzes in de ruimtelijke- en economische ordening. Dit heeft ook te maken met de huidige opgaven zoals de transitie van de landbouw en het woningtekort. Etten-Leur maakt deel uit van de Stedelijke Regio Breda-Tilburg (SRBT). Rond de gemeente Tilburg werkt men al geruime tijd samen in de Gemeenschappelijke Regeling Hart van Brabant. De tien gemeenten rond Breda die samen de regio Baronie vormen gaan ook steeds actiever samenwerken. De samenwerking in Baronie-verband en de samenwerking in de SRBT vraagt om meer structuur met oog voor schaalomvang van de verschillende gemeenten, samenwerking met andere netwerken, slagkracht en democratische goedkeuring. De ontwikkeling hiervan vraagt om inzet van alle gemeenten zowel in capaciteit als in een financiële bijdrage. | 0 | -40 | -40 | 0 | 0 |
13. Subsidie carnaval We verstrekten eenmalig subsidie voor de carnavalsstichtingen in Etten en Leur ten laste van de post onvoorzien. Zie ook programma 5. | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14. Burgerleden verhogen vergoeding Met de fractievoorzitters spraken we af om met ingang van 2024 de burgerleden een vrijwilligersvergoeding van € 1.900 per jaar te geven. Dit in verband met de inzet van de burgerleden zowel tijdens maar ook buiten de vergaderingen van de gemeenteraad. Deze vrijwilligersvergoeding komt in de plaats van een vergoeding per bijgewoonde vergadering. | -20 | -20 | -20 | -20 | -20 |
15. Raadscommunicatie Het doel van de gemeenteraad is dat inwoners, ondernemers en andere (maatschappelijke) partners beter begrijpen wat de gemeente doet en waarom. Door duidelijke communicatie in heldere taal weten mensen beter waar ze terecht kunnen bij de gemeente en worden ze beter geholpen. Met goede communicatie en participatie verlopen projecten beter en hebben inwoners, ondernemers en andere (maatschappelijke) partners meer invloed op wat de gemeente doet. Om te zorgen voor een duidelijke communicatie vanuit de gemeenteraad en te zorgen dat we echt Etten-Leur Samen maken, stelden we een raadscommunicatieplan op. Dit plan stemden we uiteraard af met het gemeentelijk communicatiebeleid. Voor de uitvoering van de maatregelen in 2024 nemen we eenmalig € 12.500 op. Ook nemen we hiervoor vanaf 2024 € 10.000 structureel op. | -23 | -10 | -10 | -10 | -10 |
16. Bijeenkomsten Raad-college-management In het coalitieakkoord namen we het volgende op: "Om aan ‘Etten-Leur maken we samen' concreet invulling te geven, willen we ook één- of tweemaal per jaar met de gehele gemeenteraad en het college minimaal een halve dag om tafel om te spreken over de relatie, de samenwerking (voelt iedereen zich gehoord) en of we nog op schema liggen met de uitvoering van het raadsprogramma. Dit willen we als gemeenteraad en college ook doen met inwoners, onderwijs, ondernemers en maatschappelijke partners. Dit doen we ruim voor de kadernota en ruim voor de begroting. We willen dit doen onder leiding van ervaren moderatoren.” Voor het organiseren van deze bijeenkomsten is tot op heden geen budget opgenomen. De ervaring leert echter dat er wel kosten zijn voor een inleider en het gebruik van een externe locatie. | -15 | -15 | -15 | -15 | -15 |
17. Stelpost kapitaallasten We nemen extra financiële ruimte op om de kapitaallasten te dekken van investeringen die we bij de begroting 2025 op het investeringsplan willen zetten. Het gaat om de rotonde Concordialaan/Hoevenseweg en Oude Grind/Hoevenseweg. | 0 | 0 | -50 | -100 | -100 |
18. Rente grondexploitaties Jaarlijks berekenen we rentekosten door aan de grondexploitaties. Dit percentage bedraagt momenteel 2% en is op basis van een vast voorschreven werkwijze. Vanaf 2025 wijzigt die werkwijze en is de rentetoerekening gelijk aan onze overige investeringen. Dat percentage bedraagt nu 1%. | 0 | -150 | -50 | -50 | -50 |
19. Actualisatie indexeringen 2025-2028 Voor de jaren 2025-2028 actualiseerden we diverse indexeringspercentages voor loon- en prijsontwikkelingen. We gebruiken indexeringspercentages uit onafhankelijke bronnen (Centraal Planbureau). | 1.005 | 1.179 | 1.999 | 1.647 | 1.666 |
20. Overig Eén of meerdere afwijkingen, kleiner dan € 50.000. | 20 | -26 | -27 | -29 | -29 |
Totaal wijzigingen | 2.710 | 1.155 | 3.567 | 3.351 | 3.557 |