Kadernota 2025-2028

menu

Ontwikkelingen - Onderwijs

Onderwijs: Integraal Huisvestingsplan
Het Integraal Huisvestingsplan 2019 maakte de onderwijshuisvesting inzichtelijk. Het doel is helder beleid te formuleren, voldoende gymvoorzieningen te realiseren en de huisvesting en gebruik van onderwijsgebouwen te optimaliseren. We staan op het punt de visie op onderwijs verder te ontwikkelen. Het gaat daarbij dan specifiek om het bieden van ruimte aan de ontwikkeling van jeugdigen en het onderzoeken van de mogelijkheden tot inclusiever onderwijs. Dit vraagt om een actualisering van het Integraal Huisvestingsplan. We denken na over de huidige capaciteit en mogelijkheden van de gebouwen. Er zijn ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, bouwtechnische eisen en wettelijke bepalingen. Maar ook op flexibiliteit van het gebruik en ruimtebehoefte. We nemen in het nieuwe Integrale Huisvestingsplan ook de plannen voor de uitvoering op. Zo kan het noodzakelijk zijn dat schoolgebouwen uitgebreid, intern aangepast, verbouwd of geheel vernieuwd moeten worden. Met het actualiseren van het Integraal Huisvestingsplan starten we in 2024. We leggen dit medio 2025 voor aan de gemeenteraad.

Onderwijs: Leerplicht
In de afgelopen jaren werd de maatschappelijke rol van leerplicht en het Doorstroompunt (voormalig Regionale Meld- en Coördinatiefunctie RMC) complexer. Leerplichtambtenaren en doorstroomcoaches hebben te maken met een toename van de complexiteit van schoolverzuim en schooluitval. Ook het netwerk van partners, die betrokken (moeten) worden, wordt steeds complexer. Landelijk en ook regionaal is het ontwikkelproces ingezet om steeds preventiever te werken. Dit sluit ook aan bij de Regiovisie Jeugd West-Brabant-West, waarin dit preventief werken wordt gestimuleerd. Daarom zijn we regionaal (vanuit het Regionaal Bureau Leerplicht) de visie, missie en beleidsuitgangspunten aan het herijken. We leggen daarbij een koppeling met de uitvoering van het programma Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming om te komen tot sterke lokale teams.

Onderwijs: Van school naar Duurzaam Werk
Momenteel werkt het Rijk aan een wetsvoorstel van School naar Duurzaam Werk. Het doel van dit wetsvoorstel is om jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt de juiste begeleiding en ondersteuning te geven richting economische zelfstandigheid. Dit gebeurt met vier samenhangende maatregelen, zoals aanvullende loopbaanbegeleiding, verhoging van de leeftijd voor de Doorstroom-functie van 23 naar 27 jaar en een meer preventieve rol van de gemeente in de Participatiewet bij het ondersteunen van jongeren naar werk. Daarnaast stimuleert het wetsvoorstel de samenwerking tussen onderwijs, doorstroompunten en gemeenten.

Deze wet wordt in 2025 of in 2026 van kracht. Met deze wet komen ook middelen naar de gemeente voor de uitvoering. Op het niveau van het RMC bekijken we nu wat de vervolgstappen moeten zijn.